Sunday, May 23, 2010

mimpi,,membawa sesuatu petanda atau hanya mainan syaitan ?

kenapa mesti cakap pasal mimpi plak neh ? sebabnya 2 malam berturut turut aku mimpi pasal family kat umah,,termasuklah mak mak sedara,,bapak bapak sedara dan sepupu suma,,hmmm,,ari pertama mimpi,,sonok,,sebab dalam mimpi tu aku balek umah,,then family macam biasa lah,,bila aku balek suma happy,,then masuk mimpi ke ari ke 2 plak,,mimpi ngeri aku rasa,,sebab masa aku balek umah suma benci aku,,seolah olah aku ada wat salah besar ngan family aku,,apakah maknanya ? haishh,,lepas termimpi macam tu aku terbangun,,then berusaha utk tdo balek and aku berjaya,,tp mimpi yg laen pulak,,macam bersambung la,,aku kena culik dgn salah sorg family aku sendiri,,apakah ??? da la penculikan yg agak menakutkan,,walaupun xda adegan tembak menembak atau baling membaling bom tp still menakutkan,,seingat aku lah siap ada yg jd hantu nak menakutkan aku,,adoi,,mengganggu aku utk tdo,,terbangun lagi akhirnya,,pegi toilet then berusaha lagi utk tdo,,tp 3jam lebey x berjaya,,smpai pukul 5 lebey aku hampir hampir tertdo dikejutkan pulak dgn bunyi fon,,ouh ada org call,,tertangguh lagi utk tdo,,kejut subuh la kan,,trima kaseh kepada org berkenaan,,pastu sambung dgn usaha utk lena selena lenanya dan akhirnya aku hanya mampu tdo dalam 2jam lebey,,hmmm mungkin susah hati memikirkan mimpi yg berturut turut tapi x sama tu,,menakutkan aku je,,adakah petanda utk aku balek ke umah ? ataupun aku mimpi sebab aku menjadi sesorang yg normal yakni aku tdo awal semalam ? ntah la kan,,huhuhu


Ustadz Abu Sa’ad al-Wa’izh berkata, “Pada prinsipnya mimpi yang baik itu bersumber dari aneka amal yang benar dan mengingatkan akan aneka akibat dari berbagai urusan. Dari mimpi yang baik itu muncullah aneka perintah, larangan, berita gembira, dan peringatan. Dikatakan demikian karena mimpi yang baik merupakan sisa dan bagian dari kenabian, bahkan ia merupakan satu dari dua bagian kenabian, sebab ada nabi yang wahyunya berupa mimpi. Orang yang menerima wahyu melalui mimpi disebut Nabi. Adapun orang yang menerima ucapan malaikat saat dia terjaga disebut Rasul. Inilah yang membedakan antara nabi dan rasul. (http://www.scribd.com/doc/13162757/Tafsir-Mimpi)

p/s : sesungguhnya aku sgt mengantuk dan saket kepala pada ketika ini,,tp susah mau tdo,,aiyakkk +___+

3 comments:

  1. mainan tdo je kot ica..kalo mmpi yg btl2 bw petunjuk ni sllunye b4 tdo tu kte kne ada wuduk n ada bc selawat apa smua.br tdo..

    ReplyDelete
  2. mungkin la kot,,tp tu la yg plek,,2hari berturut turut,,huhu

    ReplyDelete
  3. xde apa la..dlu pn pnh mpi bturut2 gak..3 hari..tp xda pa2 pn.

    ReplyDelete