Tuesday, August 31, 2010

aku terima nikahnya @ aku ceraikan kau

petang ni ujan turun,,sedap wat modal tido ni,,tapi aku terus tekun mengadap soalan tutor taxation utk dikaji,,al maklum laa nak exam esok (arini baru terhegeh hegeh nak study la kan),,rumate ku pulak da off kan lappy sebab kemunculan guruh dan kilat,,aku takut tapi disebabkan nak tengok nota slide,,aku bia je,,haha :D

tiba-tiba ketekunanku terganggu dengan persoalan dari rumateku..jeng jeng jeng..

rumate : ica,,apa pendapat ica dgn poligami ? stuju ke x ?

aku : em,,bagi aku poligami ni ada 2 jenis,,satu sebab nafsu,,satu lagi sebab rasa tanggungjawab seorang lelaki terhadap ppuan,, (agak tidak menjawab soalan di sini)

(lebey kurang macam ni la dialog yang terjadi)

so aku pon berhujah la cket,,bagi aku orang nak berpoligami ni ofkos la bersebab,,x kan la ttba nak kawen dengan anak org plak kan,,

sebab yang aku xley trima bila lelaki tu kawen sebab nafsu nak beristerikan yang lebey bergetah la kononnya,,abes bini kat uma tu x bergetah ke ? dulu bukan maen macam macam kata sayang n cinta diucapkan,,u la yang paling cantek,,u la yang paling i sayang,,i xkan tinggalkan u sebab ppuan laen,,bla bla bla,,pirahhhh !

sebab yang aku boley trima bila lelaki tu berpoligami sebab rasa tanggungjawab terhadap wanita yang memerlukan huluran tangannya sebagai seorang suami (kalo sebagai boyfren mengamuk la aku,,hahaha),,contoh situasi yang aku bagi kat rumate aku :

kononnya kawan baek si lelaki ni meninggal,,then wife dia plak hanya bergantung fully kat husband dia yang da meninggal tu,,wife dia x penah ada pengalaman keja,,dengan ada anak-anak yang nak kena tanggung lagi,,so lepas hilang husband ibaratkan hilang kayu bersandar,,as kawan baek mesti la lelaki ni ada sifat perikemanusiaan untuk tolong wife arwah kawan dia kan ? sampai bila nak tolong tanpa ada ikatan sah,,aku lagi rela bg suami aku kawen dengan ppuan tu dari aku asek ternampak suami aku rapat semacam dengan dia (dalam hati tuhan saja yang tao)..
*situasi ini tidak ada kena mengena dengan yang hidup ataupun yang telah meninggal*

rumate aku pulak sekeras-kerasnya menentang poligami,,dia rela mintak cerai,,dengan syarat dia da ada anak,,in case blom ada anak memang dia kesah kalo dia kena cerai (tergelak aku dengan statement dia,,hahaha)

dia berbicara dari segi kewangan (yang aku banyak dengar la),,rumate aku cakap kalo stakat keja gaji pon cukup-cukup nak tanggung anak bini yang sedia ada tu x payah la berangan nak kawen baru even kalo niat nak tolong orang,,btol jugak statement ni sbnanya tapi sefaham aku lelaki akan wat sesuatu tu dengan alasan yang kuat,,xkan la nak kawen tanpa ada preparation langsung kan ? (bukan berniat utk memihak kepada lelaki) tapi at least lelaki yang btol-btol matang akan pkir panjang tentang kehidupannya,,xkan semudah tu dia nak wat keputusan,,tapi ada je yang akal pendek,,wanita wanita sekalian sila reject lelaki seperti ini !!!

aku xnak kedekut sebab aku andaikan semua kat dunia ni pinjaman je,,kalo da orang perlukan dan kita mampu untuk bagi why not kan ? walaupun sebenanya dalam hati tahan je perasaan,,sob sob :'( mungkin sekarang aku boley cakap aku terima tapi bila da kawen mungkin pendapat aku da jadi berbeza,,aku pon xtao,,tp yang sure inilah pendapat aku utk masa sekarang,,

aku trima je apa yang rumate aku cakap,,sebab tu pendapat dia,,aku plak consider situasi,,sebab selalunya aku akan letakkan situasi aku di situasi orang yang dalam kesusahan tu,,x ke kesian kat diri sendiri ? (konon-konon hati tangkap leleh la,,hihi)

dan sesungguhnya aku lagi rela dimadukan daripada diceraikan,,apa guna perasaan aku selama ni kalo perkahwinan yang kononnya atas dasar cinta dan tanggungjawab last last berakhir dengan penceraian ? ouhh sungguh x sanggup :'(

so poligami ke cerai yang lebey menarik perhatian anda ? pkir-pkir kan lah..

p/s : harap-harap bakal husband ku nanti x buat aku menangis kekecewaan dan kesedihan,,wuu ~

No comments:

Post a Comment